We moeten het toch met elkaar doen!
Terugblik op de netwerklunch met zorgaanbieders
Op 27 maart kwamen het regioteam en zorgaanbieders samen tijdens een informele netwerklunch in Meerssen. De bijeenkomst stond in het teken van kennismaken, ervaringen uitwisselen en vooruitkijken naar de samenwerking in de regio. De netwerklunch liet zien dat er veel energie is om samen verder te bouwen aan een sterke regionale samenwerking in de jeugdhulp.
Tijdens de lunch gingen aanbieders en het regioteam met elkaar in gesprek over vragen als:
- wat brengt ons samen;
- wat zijn de grootste uitdagingen in de samenwerking;
- wat verwachten we van elkaar;
- en hoe geven we de samenwerking verder vorm?
Goede communicatie en onderling vertrouwen zijn belangrijk
Aanbieders gaven tijdens de gesprekken onder andere aan dat zij behoefte te hebben aan:
- duidelijke communicatie en vaste contactpersonen;
- meer continuïteit in mensen en samenwerking;
- het spreken van dezelfde taal;
- betere afstemming van trajecten, sessies en regionale ontwikkelingen.
Meer kennisdelen, leren en informatie uitwisselen
We spraken ook over de uitvoering. Daarbij noemden aanbieders onder meer:
- samen leren en kennis delen;
- meer uniformiteit in de uitvoering tussen gemeenten;
- ruimte houden voor maatwerk bij complexe situaties;
- en vaker samen kijken naar data en ontwikkelingen in het zorglandschap.
Daarnaast werd benadrukt hoe belangrijk partnerschap en vertrouwen zijn.
In mei startten vervolgsessies als input voor de strategische agenda
Daarnaast willen we twee keer per jaar een bijeenkomst organiseren met aanbieders en mogelijk ook andere partners, zoals onderwijs en het voorliggend veld. Tijdens die bijeenkomsten kunnen we samen, op basis van data, duiden wat er speelt in onze regio, waarbij de inhoud van de strategische agenda onze gezamenlijke basis moet worden voor dit gesprek.
De opbrengsten uit de netwerklunch nemen we mee in de verdere ontwikkelingen.